07 December 2008

aop 61 - Latipah^Sameon [ penyambut tetamu ]




[ gua tak tricky macam lu la weih ]

Ni gua share ttg sorang awek berbakat yang kepingin masuk AF dengan lenggok suara sebijik cam Zaiton Sameon. Gua pun tak tau mana gua dapat cerita nih. Kira mmg macam untold stowy lah owg kata.

Entah ekkk??!! Gua syak gua dapat cerita ni masa gua makan nasi lemak dan waktu tu tiba2 gua terbaca paper pembalut nasi lemak tu?...

Ceritanya begini...Pada suatu hari........ek ela...skima la plak....lu ingat gua nak cerita pasal Arnab ngan kure2 ke?...Bukan stended gua la weihh!....Tu cikgu sekulah tadika bley laa nak hiburkan ati anak murid dia sebelum pekena bihun...

....Okeh...ceritanya begini.............Pada suatu hari gua dah lambat gi kerja nih. Masa tu gua pakai EX5 jer. Maklum la semekin. Gua mana mampu pakai kereta bai. Tapi dulik apa la org nak kata kan. Awek2 kalau tengok mamat bawak EX5 taim2 tu memang teruja tahap Sharifah Nor. Nak2 kalau awek sekolah yang baru nak amik SPM. Fuh...memang daring...dari pondok bas jer nengok gua layan pacak. Tapi apa barang gua nak layan pacak pepagi rimbun nih....pasal gua dalam situasi nak pegi kerja skang. Jam kat hendset gua dah dekat pukul 10.35am. Gua punya timing masuk opis kul 9.00am [ kalau ikut appointment letter yang gua sain dulu la. ]......Stended la bai....opis. Tapi gua punya taiming sendiri selalu kul 10.00am, jadi lu org bayangkan la berapa jam gua nak kena kaber balik masa yang gua dah tertinggal.

Gua dari danau kota.....sampai sebelum nak masuk simpang ke medan idaman ikut jalan belakang tu....adalah sowang makcik nih kerja dia open table jual nasi lemak. Makcik tu memang peniaga tegar kat situ. Fuh! apa giler pepagi lapor perut kalau tak kena nasi lemak bungkus. Gua pun apa lagi stop EX5 gua ala weekang secara padu depan gerai makcik tu. Gua rasa amat berbangga dapat memberhentikan motor sebegitu.

Workstation makcik ni mmg jenis DECEPTICON skit [ Optimus Prime bukanlah ahli pakatan soldadu ini ]...bentang meja lipat, kaber ngan alas plastik pastu atas meja bersusun la lauk-pauk ngan kuih. Agaknya senang kerja kut kalau DBKL datang terjah tiba2. Dia jaga ngan sowang budak pompuan baya2 umur budak SRP yang mantap yang gua saspek anak dia, duk sibuk2 main sms. Kalau anak gua tu dah lama dah gua suruh masuk AF [ AF lagi ]. Gua order nasik lemak kosong satu pasal dah ujung bulan lu paham-paham jer la kan kira ngam la tu kosong-kosong. Lagipun dah dekat pukul 11.00am, apa barang jer yang tinggal bai. Takkan gua nak beli bekas periuk dengan bekas kuih dia. Iskhhh...tak sajak langsung dengan diri gua yang bujang bermotor EX5 nih.

Lepas gua bayar RM2 gua yang terakhir hari tu, gua merempit balik nak kejar punch card plak. Ni pun apa kejadahnya punya thrill nak menyampai ker opis. Hati gua pun bleh tahan berdebar rasa macam budak baru nak masuk tadika di hari pertama takpun macam peserta AF menunggu kena kick [ lagi lagi AF ]. Gua syak jugak boss gua dah tunggu lama pasal banyak dokumen semalam yang dia pesan suh setel ari nih.

Sampai kat opis gua parking betul-betul depan pili bomba kat bawah pejabat gua. Dah siap solex kemas punya motor gua, helmet pun gua tambat kat bawah seat tak bawak naik atas sekali pasal nak kaber scene. Gua naik ke opis tingkat 2 masa tu dengan cargas tapi muka nampak x bersalah seolah2 macam gua dah punch card pukul 7.30 pagi tadi. Efek-efek cergas dan berpeluh ni memang selayaknya dipamerkan buat mengaburi mata boss gua. Beg masih sangkut kat bahu tapi tak jadi hal lah. Alasan kalau terserempak kang dah tentulah konkrit pasal gua pun memang kerja peon. Apa barang peon kerja berlenggang. Kan menyalahi etika kepeonan tu...

Tapi kat tangan nih bungkusan nasi lemak duk masih gua pegang baik lagi. Dia punya tangkai plastik gua belit kat tangan pastu nasi lemak tu gua genggam ngan tapak tangan. Licik tak? Ala nasi lemak kosong...besar mana sangat. Memang sarapan gua hari nih kategori palm.

Gua bukak pintu opis, usya line punch card. Gua tengok takder orang. Line clear. Hati gua bersiul riang. Gua terkam tempat punch card, ambik kad tu pas tu tekan butang in, gua masukkan kad........ trrrreeet!!! 10.53am....fuhhhhhh!!! Nasib baik lum pecah rekod lagi.

[ , ]

.....Errrkkk?.....Ala lu lagi.....perhal???................Gua lambat 2 jam, petang nanti gua balik la lambat 2 jam gak. Matematik mudah cam tu pun tak reti nak kira ke???!! Lu nih...gua nak bercerita nih....lu nak dgr ke tak nak?...

[ , ]

Ermm...pas tu...gua pun naik hairan gak..apasal la plak opis ari ni kosong? Gua syak semua kerani-kerani situ ngan konco-konco boss tgh ada meeting ngan boss gua kat bilik conference. Gua getus, lantak depa lah...janji gua tak der banyak jawab ngan boss gua pagi ni.

Gua ambik port stended gua kat belakang meja Kak Liza. Biasa la bai. Peon memang boss kasik tempat belakang2 dan tersorok skek. Gua dah tak sabar la plak ni. Line tgh clear nak mampos macam ni takkan la gua nak lepas peluang tibai nasi lemak yang gua beli tadi. Air mineral opis gua tadah. Gua pun sauk la sudu kat atas meja. Gua bukak bungkusan nasi lemak dengan penuh taakul. Lapar2 pun gua kena kontrol dan menten romentik. Baru ada thrill untuk menikmati. Gua anggap godaan syaitan semua tu yang bakal merosakkan penghayatan gua dan gua pun tak mau dicap sebagai lelaki gelojoh di saat keghairahan sedang memuncak nih.

Pergh!!! Bila dah open habis gua getus, apa serapah la makcik ni bubuh dalam nasi lemak ni. Dia punya hangat, dia punya aroma....memang menusuk kalbu. Gua dah tak tahan lagi. Mata berkata tidak [ pasal gua sayang nak lerai2kan nasi bentuk mantap macam piramid tu ], tapi perut gua kata ya ya....air liur gua lagi la tak payah cerita. Terasa bertakung-takung jer kat lidah ni. Hati toksah tanya......mak gua pernah pesan jangan diturutkan perasaan...

Dengan berkat bismillahirahmanirrahim dan penuh iman. Gua pun tibai la nasi lemak tu sampai habis. Dan hiduplah gua kekenyangan pada pagi itu merangkap tengahari sekali lah agaknya kut. Tu pun kalau Kak Amy nak share dia punya bekal yang dia selalu bawak dengan gua tengahari kang. Selamat gak gua punya lunch. Kak Amy ni pun tak tau aperhal. Takkan la dah jatuh shenta ngan gua plak kut? Itu hari kata x suka balak dia tapi dia kata belum clash lagi. Iskhhh..

Dah abis-abis makan. Gua keronyok2 dan buangla bungkusan nasi lemak surat khabar beralas daun pisang tu kat dalam tong sampah. Yer laa...Apa kehsss pulak gua nak simpan??? Lu ingat selai surat khabar saiz A3 cam tu kalau gua hantar kat kedai barang lusuh berapa sen sgt yang gua dapat? Ada riban2 ke?...mengong!...

Huhhhh....! Dah kenyang dan nikmat mula la menyesal nih...Petang kang gua tak tau nak survive camner. Minyak motor ngam-ngam round kl jer ni. Nak mintak advance kat boss...gua tau la gua memang salah tak sengaja hari ni. Tak sanggup rasanya kalau gua kena pancing ngan bos gua. Mintak duit minyak kang selalunya gua jugak yang kena pakai duit gua dulu. Boss gua ni memang licik jugak trick dia. Ellleehhh!! trick dia...trick gua??...Ahhh...lantaklah!!...gua tak nak try apa2 hari ni ngan boss gua. Simpan untuk hari baik bulan depan. Payah sangat free2 kang gua guna telepon pejabat, rojer si Joy mintak bantuan kemanusiaan. Huhuu....spontan jer gua hilang rasa menyesal. Gua sudah rasa tenang sekarang dan amat berdikari sekali.

Begitulah cerita gua pasal paper yang buat bungkus nasi lemak hari tu...Gua tak dapat nak bagi detail pasal gua pun sempat baca sikit jer berita dalam tu. Itupun sekerat, pasal makcik tu potong surat khabar tu tak ikut standard. Dan lagi....gua tak layan berita-berita picisan nih.


*nota kaki :
[ fakta atau auta : Latipah^Sameon dan Zaiton^Sameon mempunyai pertalian dengan bubu? ]

No comments: