01 November 2010

.: Kisah Koboi Yang Malang :.

Ada satu hari tu. Tak silap gua hujung minggu. Gua bersiap-siap untuk ke #KelabMalam. Pakaian gua yang sepasang tu telah siap digosok oleh 15 maid gua yang sangat rupawan lagi jelitawan secara bergilir. Masing-masing sedang mempersiapkan diri gua untuk ke tempat kerja (#KelabMalamlah tu). Ada yang menyisir rambut gua, ada yang menyarungkan jaket, ada yang menyemburkan minyak wangi, tak kurang juga yang tolong kancingkan zip seluar gua.

Gua pun bergegas ke halaman rumah gua yang saujana mata memandang sementara menantikan driver gua tiba. Kawasan kejiranan gua memang luas. Kalau Michael Jackson hidup lagi tentu wajahnya berubah menjadi gelap dek kerana cemburunya beliau melihat keadaan istana gua. Gua perhati sekeliling kemudian gua angkat tangan kepada jiran gua yang paling hampir. Jiran gua melambai semula kepada gua sambil menggunakan teropong.

Tak lama kemudian driver gua pun tiba dengan limosin. Setelah bumper kereta tiba di tiang letrik yang kedua, driver gua memberhentikan limo dan pintu limo betul-betul berada di depan gua. Oleh kerana gua seorang boss yang baik lalu gua membuka sendiri pintu limo dengan menggunakan tangan. Gua masuk, capai mikrofon lalu berkata, "Jalan!".

Gua melabuhkan badan sambil memulas aircond ke bahagian COLD. Tenang dan santai.

* * *

Sesampainya gua di kelab, gua lihat ramai staf lain telah memulakan kerja. O^P macam biasa jadi bartender air kopi. Fia_Ezira setia menanti pelanggan di muka pintu dengan bow tienya yang senget. Gua betul-betulkan bow tienya lagak seperti boss mendisiplinkan pekerja. Penuh eksen. Ni kalau Boss kelab nampak ni mati gua kena potong gaji sebab lebih sudu dari kuah. Lebih kuah dari kari, tak rasa apa langsung!

Gua pergi ke satu sudut kelab. Gua lihat Ridz dan Restu Ibu (Budak_KeciK) telah sedia ada di situ. Ridz tengah update fail lagu karaoke. Budak_KeciK tengah test mikrofon nyanyi lagu Maher Zain. Ya!...Inilah satu-satunya kelab malam paling Islamik pernah wujud di muka bumi ini. Gua sangat berbangga kerja di sini.

Setelah itu, gua hampiri mereka berdua. Gua bertanya, "Miyul mana Miyul? Tak Sampai lagi?". Ridz geleng-geleng kepala. Restu Ibu lagilah. Dengan muka tak bersalahnya khayal dalam dunia per'karaoke'an walaupun suara dia, Maher Zain pun tak sanggup nak dengar.

Gua gumam. "Hurmmm! Ni manjang datang lambat. Nak kena potong gaji ke budak Mirul ni". Gua angkat handphone gua. SMS aRu a.k.a Hellmaster.

"Mirul ada ngan ko tak Hell?". Gua teks ke Hell.

Tak lama kemudian handset gua berbunyi. Plolopop! Gua tengok ke skrin.

"Tukang Mop ada la ni". Hell balas pendek.

* * *

Jam menunjukkan ke pukul 1 pagi. Sepatutnya Mirul a.k.a Koboi melaporkan diri bertugas pada pukul 12.00 tengah malam tadi namun bayangnya pun tak muncul-muncul lagi. Tidak berapa lama kemudian gua nampak kelibat Mirul tergopoh-gapah.

"Hah! Apasal ko? Lambat hari ni?", gua bertanya atas kapasiti gua sebagai Pengurus Operasi.

"Sori Bewok! Kuda aku hilang", balas Mirul dalam termengah-mengah. Suasana dalam kelab yang tak berpelanggan agak suram. O^P dah start bancuh air sendiri. Ridz dan Restu Ibu memerhatikan keadaan kami berdua. Fia_Ezira dah ke dapur, basuh gelas. Jadah apa nak basuh gelas, gelas tak pernah berguna sebab kastemer pun tak ada.

"Macam mana boleh hilang? Ke ko bet kuda ko kat Zynga Poker ke?", gua bertanya lagi minta penjelasan.

"Betul Bewok. Kuda aku hilang pergi mana tah. Puas aku cari". Mirul dah buat muka serba salah. Ridz diam sahaja tak mau menyampuk. Tau juga dia takut kalau gua mengamuk. Tapi Restu Ibu, gua tengok dia dah tahan-tahan gelak kecil. Gua jegil mata kat Restu Ibu.

"Apasal ko??!!". Gua herdik sedas.

"Ehehehe!! Takder papper", Restu Ibu menjawab namun matanya meleret-meleret seolah-olah memberi isyarat sesuatu. Gua lihat ke arah lirikan mata Restu Ibu.

Selepas itu gua senyum. Hehehe!

"Takper Mirul. Ginilah. Ko takyah risau. Ko punch in kerja dulu. Aku rasa aku tau kat mana kuda ko tu". Kata gua dengan nada memujuk.

"Ye ke? Kat mana? Gilerr weiii! Jangan buat main-main. Aku sayang kuda aku tu! Nak pergi kerja pun susah ni". Cemas-cemas lega wajah Mirul.

"Adaaaa...Kuda ko selamat. Takyah risau". Kata gua.

"Kat mana weeiiii. Cakap la!", pinta si Mirul penuh belas ihsan.

Gua ambil nafas, gua jawab dengan lidah yang fasih lagi lancar.






"Kuda ko, Restu Ibu pinjam sekejap letak kat SINI".

1 comment:

Ridz said...

hohoh...ada yg kene hunt ngan koboi ni kang..ekekke